Het was even slikken toen ik hoorde dat het schrijven van een thesis gelijkgesteld staat aan een paar maand fulltime werken. In combinatie met het werk, het gezin en het huishouden is het allesbehalve eenvoudig, dat wist ik wel op voorhand. Maar hoe begin je er nu aan?
Eerst en vooral: lig er niet teveel wakker van. Het is erg belangrijk maar de zenuwen mogen je niet belemmeren. Er zijn er al zoveel die het voorgedaan hebben, waarom zou het jou niet lukken? Hoewel ik zo positief mogelijk probeer te denken, ik geloof zelf nog steeds niet volledig dat ik dit écht tot een goed einde zal brengen.
Toen ik merkte dat ik wou beginnen maar helemaal niet wist wààr dat dan juist was, ging ik op zoek naar tips en advies. Daarna volgden een week vol frustraties: iedere site zei iets anders, het masterproefportaal laat vooral veel vrijheid en legt de nadruk op "eigen creativiteit", ik moet er niet bij vertellen dat dit alles niet zo motiverend was. Meerdere wegen zullen ongetwijfeld naar Rome leiden, en de komende week vertel ik hoe ik eraan begonnen ben.
Waarover schrijf je een thesis?
Afhankelijk van de faculteit en vooral het aantal studiepunten zullen veel verschillen liggen bij de masterproeven. Bij ons was het zo dat we een eigen onderwerp konden indienen of vijf keuzes uit een vooropgestelde lijst konden aanduiden.
Een eigen onderwerp leek me vanaf het begin erg boeiend maar ook nog moeilijker dan eentje uit de keuzelijst. Wanneer je uit die lijst kiest is er immers al "iets" voor handen en word je meteen gekoppeld aan een specialist ter zake. In de lijsten van vorige academiejaren zag ik telkens heel wat onderwerpen opduiken die me enorm boeiden en zo koos ik snel om dit jaar zelf in de lijst te gaan ploeteren.
Ik wou proberen zo goed mogelijk te kiezen. Technologie is iets wat me boeit en waar ik toch een en ander van afweet. Daarnaast ben ik heilig overtuigd dat technologie nog belangrijker zal worden in ons onderwijs waardoor ik het toekomstperspectief ook best rooskleurig inzie. In de keuzelijst vind je telkens het onderwerp, een korte omschrijving, bepaalde voorwaarden (moet je nog een bepaald vak extra volgen...?) en de gegevens van de promotor. Ik maakte een lijstje met ongeveer 12 onderwerpen en verstuurde aan iedere promotor een mailtje: wie ik was (werkstudente die op anderhalf uur van Leuven woont!), waarom wou ik het onderwerp, hoe zag ik het onderzoek ... Ik kon meteen vijf onderwerpen uit mijn lijst verwijderen omdat het als werkstudent niet haalbaar leek. Dus advies één: neem voor het aanduiden van je (definitieve) keuzes naar de personen met wie je zal moeten samenwerken om verrassingen te vermijden.
Tijdens de loting heb ik enorm veel geluk gehad, ik kreeg mijn favoriete keuze toegewezen: een concreet onderwerp, omtrent technologie, met toekomstperspectief én met een promotor die ook nog even in KULAK gevestigd is. En zo kon ik van start gaan...

Toen ik merkte dat ik wou beginnen maar helemaal niet wist wààr dat dan juist was, ging ik op zoek naar tips en advies. Daarna volgden een week vol frustraties: iedere site zei iets anders, het masterproefportaal laat vooral veel vrijheid en legt de nadruk op "eigen creativiteit", ik moet er niet bij vertellen dat dit alles niet zo motiverend was. Meerdere wegen zullen ongetwijfeld naar Rome leiden, en de komende week vertel ik hoe ik eraan begonnen ben.
Waarover schrijf je een thesis?
Afhankelijk van de faculteit en vooral het aantal studiepunten zullen veel verschillen liggen bij de masterproeven. Bij ons was het zo dat we een eigen onderwerp konden indienen of vijf keuzes uit een vooropgestelde lijst konden aanduiden.
Een eigen onderwerp leek me vanaf het begin erg boeiend maar ook nog moeilijker dan eentje uit de keuzelijst. Wanneer je uit die lijst kiest is er immers al "iets" voor handen en word je meteen gekoppeld aan een specialist ter zake. In de lijsten van vorige academiejaren zag ik telkens heel wat onderwerpen opduiken die me enorm boeiden en zo koos ik snel om dit jaar zelf in de lijst te gaan ploeteren.
Ik wou proberen zo goed mogelijk te kiezen. Technologie is iets wat me boeit en waar ik toch een en ander van afweet. Daarnaast ben ik heilig overtuigd dat technologie nog belangrijker zal worden in ons onderwijs waardoor ik het toekomstperspectief ook best rooskleurig inzie. In de keuzelijst vind je telkens het onderwerp, een korte omschrijving, bepaalde voorwaarden (moet je nog een bepaald vak extra volgen...?) en de gegevens van de promotor. Ik maakte een lijstje met ongeveer 12 onderwerpen en verstuurde aan iedere promotor een mailtje: wie ik was (werkstudente die op anderhalf uur van Leuven woont!), waarom wou ik het onderwerp, hoe zag ik het onderzoek ... Ik kon meteen vijf onderwerpen uit mijn lijst verwijderen omdat het als werkstudent niet haalbaar leek. Dus advies één: neem voor het aanduiden van je (definitieve) keuzes naar de personen met wie je zal moeten samenwerken om verrassingen te vermijden.
Tijdens de loting heb ik enorm veel geluk gehad, ik kreeg mijn favoriete keuze toegewezen: een concreet onderwerp, omtrent technologie, met toekomstperspectief én met een promotor die ook nog even in KULAK gevestigd is. En zo kon ik van start gaan...
Reacties
Een reactie posten