Doorgaan naar hoofdcontent

Ik wil (nog) verder studeren

Just kidding, ik ben niet van plan om nog verder te studeren, tenzij het echt niet anders kan. Ik kreeg deze week intussen wel enkele keren de vraag op Instagram over hoe je dit het beste aanpakt. Onder het motto "U vraagt, wij draaien", een korte omschrijving van hoe ik het parcours tot nu toe ervaren heb.

1. Kies wijs
Als je beslist zoveel tijd op te offeren voor iets, kies je best een richting die je aanspreekt en waar je écht in geïnteresseerd bent. Het gaat verder dan "ik wil die job uitoefenen". Bestudeer de vollédige opleidingsprofielen, check alle vakken, wanneer moet je aanwezig zijn, waar heb je les...? Soms kan je serieus beteuterd zijn na een maand wanneer je dit niet diepgaand genoeg bekeken hebt. Zo blijkt dat sommige richtingen helemaal niet zo praktijkgericht zijn als ze doen uitschijnen in de folder. Sommige keuzes hebben heel wat (minder boeiende/minder praktijkgerichte/op het eerste oog minder  relevante) vakken die je misschien niet meteen verwacht. Bijvoorbeeld: psychologie en pedagogie zijn twee richtingen waar een flinke brok statistiek in zit, ik dacht dat we vooral gingen leren over de mens, die ferme brok wiskundige achtergrond had ik niet zien aankomen.

2. Verdeel en slaag
Iedereen die aan iets als een opleiding begint wil het liefste zo snel mogelijk en zo goed mogelijk afstuderen. Mocht het zo gemakkelijk zijn, dan zou iedereen een huis vol "papiertjes" hebben. Er zijn mensen die studeren alsof het niets inhoudt en die erdoor fladderen, maar als je een beetje op mij lijkt, is dat niet zo vanzelfsprekend. Als mensen advies vragen, raad ik altijd aan om zo realistisch mogelijk te denken. Beter om het geheel over meer tijd te spreiden en effectief te slagen dan je voor een fulltime studie in te schrijven waar je maar 1/4 tijd voor beschikbaar hebt. Snel snel snel werkt in de meeste gevallen erg demotiverend en eindigt zonder papiertje. Kleine successen daarentegen kunnen erg motiverend werken; slagen voor twee van de twee vakken lijkt misschien gene vetpot maar het doet nog altijd meer deugd dan slagen voor 4 van 8 vakken. En laat het nu net die kleine succesjes zijn die ervoor zorgen dat je kan volhouden.

3. Onderschat en overschat tijd niet
Tel alles mee en doe maar nog even maal twee om een realistisch beeld te krijgen. Ieder vak krijgt een aantal studiepunten die uitdrukken hoeveel tijd je ongeveer aan een vak moet besteden om te slagen. Daarmee is de kous echter niet af. Moet je op bepaalde momenten les volgen? Hou dan ook rekening met de verplaatsingstijd. Heb je groepswerk bij bepaalde vakken? Hou er dan rekening mee dat je ook moet afspreken met je groepsleden. Heb je les tot 15u30 en moet je om 16u aan de schoolpoort staan om je kinderen af te halen? Schat realistisch in wat haalbaar is, vaak duurt een les iets langer, je blijft nog even plakken om te overleggen enzoverder. Realisme, écht realisme leek voor mij zeer belangrijk. (En af en toe kwam die realiteit ook even op mijn hoofd gevallen...)

4. Lees de kleine lettertjes
Soms spreekt men over aanpassingen voor werkstudenten; afstandsonderwijs... In heel wat gevallen zijn er effectief bepaalde maatregelen maar vaak blijken die "maatregelen" heel wat beperkter te zijn dan vooraf verteld wordt. Zo keek ik ooit om toegepaste psychologie te volgen (dat was iets dichter bij de deur dan Leuven), als puntje bij paaltje kwam moest ik daar minstens één dag per week aanwezig zijn. Als werkmens met variabele uren geen sinecure. Voor de stage was er ook geen mogelijkheid om te combineren met werk, er moest drie maand aan één stuk overdag gewerkt worden. Dit is van een heel eind geleden, dus misschien is dit al veranderd maar informeer je goed zodat je niet voor onaangename verrassingen komt te staan.

5. Hoeveel wil je opofferen? 
Voor je aan eender welke studie begint raad ik aan om goed na te denken hoeveel je wil opofferen. Als je vooraf al weet dat je nooit 's avonds wil/kan studeren na het werk omdat je te moe bent, is het misschien geen goed idee om te starten. Als je geen verlof wil opofferen om te werken aan de zoveelste paper of aan je masterproef, begin je misschien beter niet. Wanneer iedereen in juni buiten begint te genieten van de zon, moet jij studeren. Wanneer iedereen volop feest tijdens de eindejaarsfeesten, denk jij aan je examens die er binnenkort aankomen... Voor mij was dit allemaal niet zo vreselijk als het klinkt maar het zijn van die dingen om bij stil te staan. Zo heb ik vaak examens van juni (of januari) uitgesteld naar augustus (meteen tweede zittijd) omdat ik dan meer tijd had als leerkracht. Enerzijds een grote luxe, anderzijds was er de afgelopen jaren ook maar bitter weinig échte vakantie.

Dit zijn de eerste vijf dingen die in me opkomen als mensen me de vraag stellen wat ik aanraad/ervaren heb. Er zijn uiteraard nog veel meer factoren die een (belangrijke) rol spelen. De kern van het verhaal blijft: hoe hard wil je het, hoeveel heb er voor over en hoe realistisch ben je als je alles op een rijtje zet?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Plannen op papier

Op vraag deel ik enkele plannenpagina's die ikzelf gebruik. Je kan ze in PDF downloaden, wie liever een (aanpasbare) Word-versie heeft mag mij een mailtje sturen! Veel plezier ermee! De gezinsplanner Dit weekoverzicht is gemaakt voor vijf gezinsleden. Ieder gezinslid heeft één rij voor de hele week. In de cel links plaats je de naam van de persoon in kwestie en vul je de kalender aan. Ideaal om aan de muur te hangen zodat iedereen kan zien wanneer hij waar verwacht wordt. De maandplanner Persoonlijk gebruik ik deze om in drukke maanden een overzicht te krijgen over het geheel. Daarnaast durf ik hem ook gebruiken als blokkalender om aan te duiden wanneer ik welk vak studeer en wanneer ik examen heb. Als leerkracht gebruik ik hem om testen en taken in te plannen.  Weekoverzicht met weekmenu Mijn favoriet. Ik hou van een weekoverzicht waarbij alles naast elkaar staat én ook een volwaardig vakje op zaterdag én zondag hebt.. Ik heb deze lay-out in mijn mini-happy plan...

Overstap van hogeschool naar universiteit - bloopers

"Die universiteitsstudentjes, die hebben nogal een leven hé! Die moeten bijna nooit naar de les, die moeten (bijna) geen stage doen, ze krijgen veel minder opdrachten..." We keken er nogal op neer in de hogeschool. Wij waren degene die het echte werk deden! Wij deden ervaring op tijdens stages én moesten studeren én moesten zorgen dat alle taken op tijd ingediend waren... Die 'van den unief', dat waren verwende gastjes die af en toe eens een boek moesten openslaan. Ik durfde dit in mijn hoofd al wat in twijfel trekken maar telkens ik een uurrooster van de universiteit zag dacht ik toch: "Amai, zo weinig les, wat doen die hele dagen?". Wat een onterechte rotopmerking. Laat ons zeggen dat ik het pas begon te snappen na een volledig jaar colleges volgen. Het tempo waarop je (Engelstalige, Franstalige...) teksten moet doornemen! Geen voorgekauwde cursus in de meeste gevallen. Het duurde ongeveer anderhalf jaar eer ik door had dat er meestal geen 'waarh...

Buisvakken en flopproffen

In mijn laatste jaar secundair onderwijs bezocht ik enorm veel universiteiten en hogescholen. Eerst en vooral omdat ik geen flauw idee had wat ik wou doen ( hier vertelde ik er al meer over), ten tweede om ook na te gaan waar ik me het beste zou voelen. Hoewel het een tijdrovende activiteit is, raad ik het iedereen aan! Daarnaast kan het ook erg tof zijn om op die manier je eigen land wat beter te leren kennen, een shopdagje in Brussel, sightseeing in Brugge, ... Op die infodagen wordt alles uiteraard zo mooi mogelijk gepresenteerd, je krijgt vaak een gratis lunch aangeboden in het studentenrestaurant... Probeer daarom zeker achter de schermen een kijkje te nemen: ken je via-via geen studenten die er les volgen? Die mensen kunnen je een meer genuanceerd beeld geven van wat er precies verwacht wordt, hoe het eraan toe gaat, wat een vak echt inhoudt enzovoort. Mijn ervaring leert dat de 'horrorverhalen' pas komen eens je het eerste jaar gestart bent. In drukke gesprekken met...