Doorgaan naar hoofdcontent

Hé, waar haal jij al die leuke planners?

Wie mijn IG-account volgt, ziet geregeld foto's van mijn agenda en/of weekplanner voorbij komen. Ik zal waarschijnlijk (hum) meer planners hebben dan de gemiddelde Vlaming maar zo overdreven is het allemaal niet (dat geloof ik toch graag). Ze zien er meestal heel verschillend uit omdat ik iedere week - als ontspanning - er wat in pruts; stickertje hier, tekeningetje daar, ... Het noodzakelijke (zonder plannen zou mijn wereld zot draaien) en het aangename (samen met de kindjes wat tekenen/stickeren/stempelen/... is zalig!) aan elkaar gekoppeld. Tijdens de week is er niets leuker om op een lange dag een tekeningetje van één van de (b)engels terug te zien.

Daarnaast hou ik ook een planner bij waar ik iedere week enkele kleine foto's in kleef. Ik merkte dat ik minder en minder fotoboeken maak (hell, daar heb ik geen tijd voor!) maar dat ik toch die leuke foto's (en dat zijn er heel wat) niet verloren wil laten gaan. Dus print ik zelf iedere week met de Canon Selphy enkele fotootjes af. Snel geklaard, chronologisch en heel tof om in terug te bladeren!

Maar goed, het ging hem over de vraag: "Hé, waar haal jij al die leuke planners?". Awel. Vroeger kocht ik vooral bij HEMA ieder jaar één (of twee als ik me niet kon inhouden) agenda's. Daar hebben ze echt ongelofelijk toffe dingen en ze kosten ook helemaal niet zoveel. Maar eens je op Facebook in twintig (beetje overdreven) plannergroepen zit, zie je meer en meer leuke dingen verschijnen. YouTube heeft ook miljoenen (echt!) plannenfilmpjes waar wéér andere dingen in te zien zijn. En mits een beetje Word-kennis, kan je zelf ook nog eens heel toffe dingen in elkaar knutselen...

Zodus, ik heb de laatste jaren heel wat verschillende dingen uitgeprobeerd. De komende jaren zullen er ongetwijfeld nog veel planners volgen. Jaar na jaar verandert het formaat, de inrichting, het papier van de planner naar mijn keuze. Dit alles niet omdat ik niet tevreden was het jaar voorheen maar wel omdat er ieder jaar andere dingen zijn die erbij komen of wegvallen. Denk aan hobby's van de kindjes, zwemlessen, wie eet wat en wanneer, uurroosters als leerkracht die wisselend zijn, klassenraden, deliberaties, proeven, examens als student, lessen als student, presentaties als student, projectdagen als leerkracht, nascholingen, etentjes, feestjes, trouws, sport, ... Om maar enkele voorbeelden op te sommen.

Tot juli 2018 (en hopelijk alleen tot dan) valt er nog ongelofelijk veel te plannen, al is het maar alles wat met de thesis te maken heeft alleen al. Dus kocht ik voor mezelf een A5 planner met heel dun papier (Tomoe river papier) waarin een jaaroverzicht, een maandoverzicht, een weekoverzicht én een pagina per dag in terug te vinden zijn. Het geheel is amper dikker dan mijn vorige kleinere agenda's dankzij het papier en toch zal ik er enorm veel kunnen in noteren. Ik weet nu al dat ik volgend jaar terug voor een kleiner formaat zal gaan, omdat er dan gewoonweg een dik pak zal wegvallen.

Dit was één van de vragen die ik geregeld via PM krijg op Instagram. Heb je nog andere vragen of wil je graag eens enkele van de planners inzien... Laat het me maar weten!

Kijk voor jezelf even wat je precies nodig hebt en ga gericht op zoek naar jouw juiste formaat. Hierna volgen de websites waar ik reeds bestelde. Ik heb nul komma nul winst of verbintenis met hen of door hen, maar ik ben wel tevreden over alles wat ik tot nu toe ontvangen heb. Ken je zelf leuke sites of nog beter, live winkels, laat ze met plezier echter in de reacties of stuur me een mailtje! 

Online kopen
Filofax: www.filofax.be
Ik ben grote fan van hun notebooks waar je de blaadjes kan uithalen. Een beetje zoals de Atoma schriftjes maar net weer iets leuker/mooier/... Voor de BUJO'ers onder jullie misschien wel een idee!

Craftelier: www.craftelier.co.uk of www.craftelier.fr
Zowel voor de planners als alles wat erbij hoort: stickers, stempels, stijfjes, handlettergerief...

Hobbywerken: www.hobbywerken.nl
Deze mensen werken zéér snel. Hoewel het via Nederland gaat, betaal je voor kleine post "maar" 3,50 euro. Zowat de helft van wat je bij andere webshops betaalt. Daarnaast versturen ze ongelofelijk snel en wordt alles altijd netjes verpakt afgeleverd.

Blitsy: www.blitsy.com (dit is een Amerikaanse website, qua verzending aanvaardbaar maar alleen moet je proberen beneden de 22 euro te blijven, zoniet betaal je extra kosten)

Erin Condren: www.erincondren.com
Ik was op PCE (PlannerCon Europe) aanwezig tijdens de key note speech van Erin Condren, een bewonderenswaardige dame die de plannerwereld in Amerika op z'n kop zette. Ze heeft hele knappe designs en heel wat niet-planner-gerelateerde producten die iedereen gelukkig kunnen maken...
Hier zijn haar planners (nog) niet zo bekend (al vind je hier en daar wel wat terug), vooral omdat ze niet verkocht worden in Europa. Je kan bestellen vanuit Amerika maar dan komen er meteen 20 euro verzendingskosten bij. Ikzelf vind het veel te duur maar als het wat meezit zou er in 2018 misschien een depot komen in Europa waardoor het wél betaalbaar(der) zou worden! Dus wie echte plannerfanaat is en houdt van kleurtjes en haar stijl, iets om in de gaten te houden...

Live bezichtigen
Feeërieke: www.feeerieke.be
      Zij hebben momenteel een POP-UP store in Veldegem waar je o.a. workshops kan volgen.
Pen&Co: www.penenco.be
      Hier verkopen ze o.a. Filofax en Moleskine, zeer vriendelijke mensen die je graag op weg helpen!
      Delaerestraat 6, 8800 Roeselare

Zelf creatief
Via Etsy.com kan je bepaalde planners laten maken en/of creaties van andere creatievelingen terugvinden. Ik heb zelf nog nooit een planner gekocht of laten maken.

Via www.philofaxy.com is een blog/website van o.a. de fantastische Steve Morton, een schitterende man die al jarenlang inserts deelt in alle soorten en maten en daarnaast ook heel veel échte reviews geeft over allerhande planners.

Bullet Journal
Daarnaast heb je de bullet journal (hype), waarin je zelf alles gaat tekenen/noteren. Hoewel ik naar 't schijnt in periodes al jaren een bullet journal gebruik, is het niet echt mijn ding. Ik hou ervan om iets te gebruiken waar de data op zijn minst al "vast" in gedrukt staat. Volgens mij kan je ook perfect bujo'en in een gewone planner, maar elk zijn goesting! Wie zijn goesting vindt bij de BUJO, raad ik aan om:
a) het filmpje van de 'uitvinder': Ryder Caroll te bekijken: *KLIK*
b) De blog van 'Lilith' te bezoeken die een heuse "bullet journal handleiding" schreef.
c) De blog van Stephanie geeft heel wat informatie over het bullet journal, met o.a. reviews van verschillende handleidingen, werkmateriaal, ... En zij geeft ook nog eens workshops over hoe je het ding kan opstarten en gebruiken.

Merken
Mijn favoriete plannenmerken: Happy Planner, Hobonichi, Filofax, Moleskine en Leuchtturm
Mijn favoriete sticker/washi/... merkjes: Prima marketing, La Petite Paula (Etsy), Me and My big Ideas, Carpe Diem, Create 365, Erin Condren, Calimecreate (Etsy), ...

Reacties

Populaire posts van deze blog

Plannen op papier

Op vraag deel ik enkele plannenpagina's die ikzelf gebruik. Je kan ze in PDF downloaden, wie liever een (aanpasbare) Word-versie heeft mag mij een mailtje sturen! Veel plezier ermee! De gezinsplanner Dit weekoverzicht is gemaakt voor vijf gezinsleden. Ieder gezinslid heeft één rij voor de hele week. In de cel links plaats je de naam van de persoon in kwestie en vul je de kalender aan. Ideaal om aan de muur te hangen zodat iedereen kan zien wanneer hij waar verwacht wordt. De maandplanner Persoonlijk gebruik ik deze om in drukke maanden een overzicht te krijgen over het geheel. Daarnaast durf ik hem ook gebruiken als blokkalender om aan te duiden wanneer ik welk vak studeer en wanneer ik examen heb. Als leerkracht gebruik ik hem om testen en taken in te plannen.  Weekoverzicht met weekmenu Mijn favoriet. Ik hou van een weekoverzicht waarbij alles naast elkaar staat én ook een volwaardig vakje op zaterdag én zondag hebt.. Ik heb deze lay-out in mijn mini-happy plan

Bulletgewijs to-do'en: lijstje

x boodschappenlijstje opstellen . boodschappen doen . 21st century learning afwerken . problem solving verder afwerken < 14u nieuwe banden halen O examen boekhoudkundige vaardigheden op donderdag < verbeteren examens < punten ingeven < eindscores ingeven O inhaalevaluaties voor de afstandscursisten < verbeteren inhaalevaluaties < punten ingeven < eindscores ingeven > OWP evalueren < indienen opdracht ! glittertattoo's voor verjaardagsfeestje? . AVEVE gaan: rolfondant en toebehoren . gerief halen voor het feestje - opvolgen dubbele bestelling * resultaten deel 1 verder uittypen O Coffeetime met Renilde Bepaalde dingen klinken waarschijnlijk als Chinees...  Op zondag maak ik (meestal) een overzichtje met wat er de komende week op 'het programma' staat. Niet onbelangrijk wanneer je graag wil dat je kinderen op tijd hun gerief mee hebben naar school. Niet onbelangrijk wanneer je cursisten de komende week examens hebben en je h