Doorgaan naar hoofdcontent

Life goes on...

Wanneer je veel boeiende dingen tegelijkertijd doet, heb je het gevoel dat de tijd voorbijvliegt. Het mooiste compliment dat een leerkracht kan krijgen is de opmerking: "Is het al tijd?". Dan weet je dat iedereen in de 'flow' zat en dat je iets goed gedaan hebt. Of dat het op zijn minst boeiend was.

Meestal aan het begin van het jaar heb ik -zoals velen vermoed ik- moeite om het correcte jaartal te noteren op documenten. Je bent nog volledig in het automatisme van vorig jaar. Dit jaar is het echter anders voor mij, ik begon in december zelfs al 2018 op te schrijven. Omdat ik sinds 2015 al uitkeek naar 2018.

2018 zou het jaar worden waarin alles mogelijk zou zijn. Het jaar waarin we officieel geen baby's meer zouden hebben, en dus ook minder slapeloze nachten. Het jaar waarin het mogelijk zou zijn om af te studeren en eindelijk de zware studieboeken aan de kant te kunnen schuiven. Het jaar waarin we TIEN jaar getrouwd zouden zijn, tijd voor een feestje...

Het is nog steeds het jaar waarin we geen baby meer hebben (hoeray!), de slapeloze nachten zijn grotendeels voorbij (hoeray x2!). Het is nog steeds het jaar waarin ik kan afstuderen (twee kansen zelfs nog!). Het is nog steeds het jaar waarin ik kan afscheid nemen van de dikke ordners gevuld met wetenschappelijke artikels. Het is nog altijd het jaar waarin we tien jaar getrouwd zijn...

Dan heb je zolang uitgekeken naar HET JAAR, dan sta je plots versteld dat het leven niet stilgestaan heeft. Het ging niet over enkele doelen bereiken en dan verdergaan, alles is al verdergegaan. Wanneer je 's morgens aan de keukentafel zit, zie je niet langer twee kleine kleuters en een baby maar al twee heuse lagere schoolkinderen met een eigen visie, een eigen gedacht en een kleuter (die ook een serieuze visie én een eigen gedacht heeft). Wanneer je rond je kijkt op je werk, ben je niet langer de snotneus maar al één van de vertrouwde gezichten. Wanneer je je jongste op de speelplaats naar de peuters brengt, is het niet meer zoals de eerste keer, toen je nog de jongste mama was. Terwijl we zo druk bezig waren, is de tijd gewoon verdergegaan.

Tien jaar. Het lijkt alsof het gisteren was dat wij voorzichtig begonnen af te tellen naar ons trouwfeest... Wat een tien jaar waren het; gezinsuitbreidingen, (ver)bouwen, verhuizen, werken, studeren, ... Er zaten zeer zware momenten tussen (en alles komt neer op SLAAPTEKORT en gezondheid), maar wat hebben we plezier gemaakt! Wat hebben we genoten, wat hebben we geluk gehad. En hoewel het toch wel verschieten is, dat we nu al 2018 zijn, we zullen er opnieuw een spetterend jaar proberen van te maken!

Meer nog; 2018 belooft nog spectaculairder te worden dan ik ooit kon vermoeden. Er zijn eind 2017 zoveel mooie kansen voorbij gekomen, ik heb zoveel nieuwe mensen leren kennen die één voor één bewonderenswaardige dingen doen. 2018 wordt het jaar van niet-meer-wachten, met de wind mee en soms er tegenin, kansen grijpen, DOEN, ERVAREN, en vooral GENIETEN (en waarschijnlijk ook nog een beetje van hard werken enzo...).

Laat je dromen niet wachten, ze kunnen zomaar vergeten worden... 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Plannen op papier

Op vraag deel ik enkele plannenpagina's die ikzelf gebruik. Je kan ze in PDF downloaden, wie liever een (aanpasbare) Word-versie heeft mag mij een mailtje sturen! Veel plezier ermee! De gezinsplanner Dit weekoverzicht is gemaakt voor vijf gezinsleden. Ieder gezinslid heeft één rij voor de hele week. In de cel links plaats je de naam van de persoon in kwestie en vul je de kalender aan. Ideaal om aan de muur te hangen zodat iedereen kan zien wanneer hij waar verwacht wordt. De maandplanner Persoonlijk gebruik ik deze om in drukke maanden een overzicht te krijgen over het geheel. Daarnaast durf ik hem ook gebruiken als blokkalender om aan te duiden wanneer ik welk vak studeer en wanneer ik examen heb. Als leerkracht gebruik ik hem om testen en taken in te plannen.  Weekoverzicht met weekmenu Mijn favoriet. Ik hou van een weekoverzicht waarbij alles naast elkaar staat én ook een volwaardig vakje op zaterdag én zondag hebt.. Ik heb deze lay-out in mijn mini-happy plan

Hé, waar haal jij al die leuke planners?

Wie mijn IG-account volgt, ziet geregeld foto's van mijn agenda en/of weekplanner voorbij komen. Ik zal waarschijnlijk (hum) meer planners hebben dan de gemiddelde Vlaming maar zo overdreven is het allemaal niet (dat geloof ik toch graag). Ze zien er meestal heel verschillend uit omdat ik iedere week - als ontspanning - er wat in pruts; stickertje hier, tekeningetje daar, ... Het noodzakelijke (zonder plannen zou mijn wereld zot draaien) en het aangename (samen met de kindjes wat tekenen/stickeren/stempelen/... is zalig!) aan elkaar gekoppeld. Tijdens de week is er niets leuker om op een lange dag een tekeningetje van één van de (b)engels terug te zien. Daarnaast hou ik ook een planner bij waar ik iedere week enkele kleine foto's in kleef. Ik merkte dat ik minder en minder fotoboeken maak (hell, daar heb ik geen tijd voor!) maar dat ik toch die leuke foto's (en dat zijn er heel wat) niet verloren wil laten gaan. Dus print ik zelf iedere week met de Canon Selphy enkele fot

Bulletgewijs to-do'en: lijstje

x boodschappenlijstje opstellen . boodschappen doen . 21st century learning afwerken . problem solving verder afwerken < 14u nieuwe banden halen O examen boekhoudkundige vaardigheden op donderdag < verbeteren examens < punten ingeven < eindscores ingeven O inhaalevaluaties voor de afstandscursisten < verbeteren inhaalevaluaties < punten ingeven < eindscores ingeven > OWP evalueren < indienen opdracht ! glittertattoo's voor verjaardagsfeestje? . AVEVE gaan: rolfondant en toebehoren . gerief halen voor het feestje - opvolgen dubbele bestelling * resultaten deel 1 verder uittypen O Coffeetime met Renilde Bepaalde dingen klinken waarschijnlijk als Chinees...  Op zondag maak ik (meestal) een overzichtje met wat er de komende week op 'het programma' staat. Niet onbelangrijk wanneer je graag wil dat je kinderen op tijd hun gerief mee hebben naar school. Niet onbelangrijk wanneer je cursisten de komende week examens hebben en je h