Doorgaan naar hoofdcontent

Expectations - the crazy thing called life

Laat het ons vandaag even over verwachtingen hebben. We koesteren ze allemaal, over de lijst met dingen die we willen afwerken (en volgens onze verwachtingen zullen afwerken), over dat weekend waar we van gaan genieten, over dat avondje uit dat deugd zal doen, over de kinderen die voorbeeldig rustig zullen spelen, over dat examen dat vlot zal gaan, die thesis die uiteraard zal vlotten...

En dan is er zoiets als "Het leven zoals het is.". Ik vraag me écht af of het alleen maar bij mij het geval is, maar heel vaak blijft van die verwachtingen weinig over in de realiteit. Enkele voorbeelden van dit weekend.

Zaterdagvoormiddag hadden we leermoment (= een contactmomentje voor onze cursisten die in afstandsonderwijs les volgen). Alles verliep zoals verwacht en ik huppelde pas om 13u buiten, gewoon omdat het te gezellig/boeiend was om om 12u al te vertrekken. Ik vertrek, met een warm gevoel, huiswaarts. Net wanneer ik de autostrade oprij, zie ik een klein wit briefje tussen mijn ruitenwisser zitten. Eerste idee: "Ik stond fout geparkeerd en iemand heeft me daar willen op wijzen.". Tweede idee: "Misschien heeft iemand van de cursisten gezien dat dit mijn auto was en wou die even zijn gedacht zeggen.". (Is het al duidelijk dat ik nogal snel denk dat het aan mij ligt?). Bon, afrijden puur om het briefje te lezen, zag ik niet zitten, dus ik reed huiswaarts. Terwijl ik iedere twee seconden mijn blik op het briefje richtte. En ik steeds bleef denken: "Wat er ook op staat, ik blijf nog even op de happy-cloud.". Afrit Rumbeke. De eerste de beste gelegenheid ging ik aan de kant en nam nogal nieuwsgierig het briefje eruit: "Beste, voor de schade aan uw wagen mag U contact opnemen met...". DAMNED. Op dat moment doorprikte het berichtje mijn happy-luchtbel en was ik weer helemaal down-to-earth.

De feiten
Er had iemand heel zachtjes gehaperd aan de zijkant toen het in de straat erg druk was en hij plaats wou maken voor een ander. Deze persoon is dus énorm vriendelijk geweest door een briefje met zijn nummer na te laten waarvoor een dikke chapeau. Ik zou dit absoluut OOK doen maar ik ben overtuigd dat dit niet bij iedereen het geval zou zijn. Ik kan helemaal niet kwaad zijn - ik ben het ook niet - maar tegelijk verzucht ik ook wel het feit dat het weer wat 'geloop' zal zijn. C'est la vie...

Zaterdagnamiddag: onze middelste dochter wou graag naar de Chiro. Prima, tof zelfs! Ik vroeg de lieftallige wederhelft om haar te brengen zodat ik eerst kon eten. (Na het blijven plakken op school en het briefje wou ik graag even bekomen.) Komt hij thuis, zegt hij: "Het is al om 16u15 gedaan, niet om 17u.". Mijne frank valt al half: dit klopt niet helemaal... We hebben hier in de buurt blijkbaar een drietal Chiro's en uiteraard was ze in de foute afgezet geweest. Evenzeer mijn fout want ik had gewoon gezegd "Breng jij haar naar de Chiro?". Dus in plaats van rustig te eten, ben ik als een (verantwoorde) halve zot teruggekeerd, heb ik haar opgehaald in de foute Chiro en naar de juiste gebracht. Geen man overboord, ze vond het in beiden leuk en ze heeft een mooi verhaal voor later zeker? C'est la vie...

Zaterdagavond: een geplande girls-night-out, zalig! We vertrekken richting tapasbar met de auto. Wanneer we onderweg op één van de bruggen aan de lichten staan, krijgt mijn 'chauffeur' haar auto niet meer in de juiste versnelling. We gingen op een rollercoaster van paniek naar kalmte naar de slappe lach. Zeker toen we even later bij het parkeren hetzelfde probleem hadden toen we nog maar voor 1/3 onder de slagboom van de parking waren, konden we niet meer bijkomen van het lachen... We zijn dus aan 0,00001km per uur onder de slagboom door gerold, hopende dat het ding niet naar beneden zou komen. Lachbui: niet te vermijden. In het terugkeren ongeveer eenzelfde verhaal. We zullen die avond alvast niet meer vergeten! C'est la vie...

Minder crazy is deze maandagWaar ik een flinke lijst gepland had met thesisactiviteiten, vakopdrachten, voorbereiding voor school... Bleek vannacht al dat onze mini waarschijnlijk niet zo fit zou zijn vandaag. (Ik ook niet. Ik zag de klok om 1:22; 3:18; 4:36 en om 5:13, waarna ik niet meer kon slapen.) Online een afspraak gemaakt bij de kinderarts en beslist om haar vandaag alvast thuis te houden. Dat het terecht was werd vanmorgen meteen duidelijk; nadat we broer en zus naar school brachten, wou ze terug in haar bed om te slapen. Het wordt dus een to-do-list voor de komende avond/nacht, vandaag ga ik rustig wat low-cognitive-tasks uitvoeren en dat kleine prutske een beetje soigneren. C'est la vie... 

De verwachting is dat het de komende maanden minstens even hectisch zal blijven, al hoop ik dat de rust gauw terugkeert. De NMBS bijvoorbeeld was vorige woensdag stipt op tijd! Dat was ook tegen alle verwachtingen in. Moraal van het verhaal: verwacht het onverwachte, c'est la vie... 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Plannen op papier

Op vraag deel ik enkele plannenpagina's die ikzelf gebruik. Je kan ze in PDF downloaden, wie liever een (aanpasbare) Word-versie heeft mag mij een mailtje sturen! Veel plezier ermee! De gezinsplanner Dit weekoverzicht is gemaakt voor vijf gezinsleden. Ieder gezinslid heeft één rij voor de hele week. In de cel links plaats je de naam van de persoon in kwestie en vul je de kalender aan. Ideaal om aan de muur te hangen zodat iedereen kan zien wanneer hij waar verwacht wordt. De maandplanner Persoonlijk gebruik ik deze om in drukke maanden een overzicht te krijgen over het geheel. Daarnaast durf ik hem ook gebruiken als blokkalender om aan te duiden wanneer ik welk vak studeer en wanneer ik examen heb. Als leerkracht gebruik ik hem om testen en taken in te plannen.  Weekoverzicht met weekmenu Mijn favoriet. Ik hou van een weekoverzicht waarbij alles naast elkaar staat én ook een volwaardig vakje op zaterdag én zondag hebt.. Ik heb deze lay-out in mijn mini-happy plan

Hé, waar haal jij al die leuke planners?

Wie mijn IG-account volgt, ziet geregeld foto's van mijn agenda en/of weekplanner voorbij komen. Ik zal waarschijnlijk (hum) meer planners hebben dan de gemiddelde Vlaming maar zo overdreven is het allemaal niet (dat geloof ik toch graag). Ze zien er meestal heel verschillend uit omdat ik iedere week - als ontspanning - er wat in pruts; stickertje hier, tekeningetje daar, ... Het noodzakelijke (zonder plannen zou mijn wereld zot draaien) en het aangename (samen met de kindjes wat tekenen/stickeren/stempelen/... is zalig!) aan elkaar gekoppeld. Tijdens de week is er niets leuker om op een lange dag een tekeningetje van één van de (b)engels terug te zien. Daarnaast hou ik ook een planner bij waar ik iedere week enkele kleine foto's in kleef. Ik merkte dat ik minder en minder fotoboeken maak (hell, daar heb ik geen tijd voor!) maar dat ik toch die leuke foto's (en dat zijn er heel wat) niet verloren wil laten gaan. Dus print ik zelf iedere week met de Canon Selphy enkele fot

Bulletgewijs to-do'en: lijstje

x boodschappenlijstje opstellen . boodschappen doen . 21st century learning afwerken . problem solving verder afwerken < 14u nieuwe banden halen O examen boekhoudkundige vaardigheden op donderdag < verbeteren examens < punten ingeven < eindscores ingeven O inhaalevaluaties voor de afstandscursisten < verbeteren inhaalevaluaties < punten ingeven < eindscores ingeven > OWP evalueren < indienen opdracht ! glittertattoo's voor verjaardagsfeestje? . AVEVE gaan: rolfondant en toebehoren . gerief halen voor het feestje - opvolgen dubbele bestelling * resultaten deel 1 verder uittypen O Coffeetime met Renilde Bepaalde dingen klinken waarschijnlijk als Chinees...  Op zondag maak ik (meestal) een overzichtje met wat er de komende week op 'het programma' staat. Niet onbelangrijk wanneer je graag wil dat je kinderen op tijd hun gerief mee hebben naar school. Niet onbelangrijk wanneer je cursisten de komende week examens hebben en je h